Trăim în era în care toată lumea este preocupată de sănătatea mediului înconjurător. Din această cauză, emisiile de noxe ale vehiculelor sunt în prim plan. Există limitări în acest sens, cantități limită pe care mașinile le pot emite în atmosferă, fără a fi considerate un pericol pentru aerul pe care îl respirăm.
În cazul în care cantitatea noxelor mașinii tale depășește limitele standard, vei fi respins la orice stație ITP din România. Așadar, este important să cunoști detalii despre cantitatea de noxe eliminate de o mașină și cum aceasta poate influența rezultatul la ITP. Rămâi aproape căci urmează informații de-a dreptul interesante.
Ce sunt noxele emise de vehicule?
Noxele, cunoscute publicului larg ca gaze de eșapament, reprezintă substanțele eliberate în aer de vehiculele motorizate ca urmare a arderii combustibilului. Aceste substanțe pot include monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC), oxizi de azot (NOx), particule de praf și alți poluanți. Emisiile de noxe pot avea un impact semnificativ asupra calității aerului și pot contribui la efectul de seră și la schimbările climatice.
Cum sunt măsurate emisiile de noxe?
Pentru a evalua emisiile de noxe ale unui autovehicul, după cum am enunțat și mai sus, instituțiile guvernamentale impun reguli și standarde stricte. Testele de emisii sunt efectuate în timpul ITP-ului sau în laboratoare specializate pentru a măsura cantitatea de noxe produsă de mașină în condiții de funcționare standard.
Aceste standarde variază de la o țară la alta, dar au ca obiectiv comun reducerea impactului asupra mediului și a sănătății publice. Așadar, fie că te prezinți la stația noastră de ITP din Cluj sau la o oricare altă stație, nu vei scăpa de testul emisiilor de noxe.
De ce mașinile produc o cantitate excesivă de noxe?
Există mulți factori care pot contribui la producerea unei cantități de noxe cu mult peste limitele admise. Printre cei mai populari se numară:
1. Combustibil de calitate inferioară
Utilizarea unui combustibil de calitate scăzută înseamnă de cele mai multe ori o ardere incompletă, ineficientă, rezultând emisii mai mari de noxe.
2. Vârsta mașinii
Mașinile mai vechi pot avea tehnologii mai puțin avansate de reducere a emisiilor sau pot prezenta uzură la sistemele de control al noxelor.
3. Defecțiuni ale sistemelor de control a noxelor
Sistemele de reducere a emisiilor, cum ar fi catalizatoarele și sistemele EGR (recircularea gazelor de eșapament), pot deveni defecte sau ineficiente în timp. Dacă nu iei măsuri la timp, nu te prezinți la un service pentru a remedia problemele, emisiile de noxe vor crește continuu.
4. Condiții extreme de condus
Circulația în trafic sau în condiții meteo neprielnice poate favoriza creșterea emisiilor, deoarece motorul trebuie să funcționeze la capacitate maximă. De aceea se spune că orașele cu mulți locuitori și implicit cu multe mașini sunt extrem de poluante și poluate.
Motive legate de emisiile de noxe pentru care poți fi respins la ITP
După cum știi, ITP-ul este o procedură obligatorie pentru toate mașinile. Scopul său este de a verifica siguranța pe care o prezintă mașinile, dar și gradul de poluare pe care îl provoacă. Iată care sunt motivele ce au legătură cu emisiile de noxe pentru care poți fi respins la ITP:
1. Depășirea limitei admise de emisii poluante
Dacă emisiile de noxe măsurate la testul ITP depășesc limitele impuse de lege, mașina ta va fi respinsă. Acest lucru se întâmplă frecvent în rândul mașinilor mai vechi, care prezintă dificultăți în a respecta noile standarde de emisii. De aceea există numeroase programe ale statului prin care șoferii sunt încurajați să renunțe la mașinile vechi, în schimbul unui ajutor financiar.
2. Sistemele de control ale noxelor sunt defecte
Dacă sistemele de control al noxelor, fie vorba de catalizator și sistemul EGR, nu funcționează corespunzător, cantitatea noxelor nu poate fi ținută sub control. După cum am enunțat și mai sus, dacă nu rezolvi problemele de la nivelul catalizatorului și/sau a sistemului EGR, emisiile de noxe vor crește continuu.
3. Modificări ilegale ale sistemului de eșapament
Orice modificare a sistemului de eșapament care nu este aprobată de autorități poate duce la respingerea la ITP. Acest lucru include eliminarea catalizatorului sau schimbarea sistemului de eșapament original. Ține minte! Pentru fiecare modificare adusă mașinii, ai nevoie de aprobare de la RAR.
Emisiile de noxe ale autovehiculelor reprezintă o problemă importantă în societatea actuală, datorită impactului asupra mediului și calității aerului. Pentru a evita respingerea la ITP, este esențial să menții mașina în stare bună de funcționare, să utilizezi combustibil de calitate și să eviți modificările neautorizate ale sistemului de eșapament.